Thursday 24 February 2011

10 PERPINDAHAN PEMAIN TERNAMA DUNIA (YANG MENGEJUTKAN)

1) Claudio Caniggia ke Dundee (2000)
pada tahun 2000, Caniggia yang tidak mempunyai kelab ketika itu, telah dipujuk ke Dens Park untuk bermain dengan Dundee dalam Liga Scotland. Manager Dundee ketika itu, Ivano Bonetti menyakinkan yang Caniggia untuk bermain dan memulihkan kembali kariernya. Ternyata ianya berbaloi kerana selepas persembahan hebatnya di Dundee, dia dibeli oleh Rangers dan....kembali mendapat tempat dalam skuad Argentina.

2) Allan Simonsen ke Charlton (1983)
bekas European Footballer of The Year 1977 ini telah digantikan oleh Maradona di Barcelona dan ramai beranggapan Simonsen akan ke Serie A, sebaliknya dia ke Charlton (ketika itu di Second Division). Pemain berbakat Denmark ini berjaya menjaringkan 9 gol dalam 16 penampilan bersama Charlton sebelum kelab tersebut menyedari yang mereka tak mampu nak bayor gaji Simonsen..masakkkk!!..

3) Paul Gascoigne ke Boston United (2004)
Gazza ke Boston sebagai pemain dan jurulatih tapi hanya bertahan selama 2 bulan jek..sebabnya Gazza quit coaching course...walaubagaimanapun..dia disanjung tinggi dan menjadi pemain pujaan disana...

4) George Best ke Dunstable (1974)
Best masih lagi pemain United ketika itu, dan persoalan besar yang timbul masa tu..adalah camne mereka nak ajak Best main untuk diorang, sedangkan Best sendiri langsung dah tak mau main di Old Trafford...camne?..tapi Best pindah jugak ke Dunstable dan main untuk mereka tiga (3) kali ajerr..!!...

5) Zico ke Udinese (1983)
Zico menjadi rebutan hampir kebanyakan kelab di eropah ketika itu, tapi dia ke Udinese dengan harga 2.5 juta pound..Udinese masa tu tak terkenal langsung..(kira jadi bahan kitai laa..)..the 'White Pele' ni  kira memang cemerlang la..score 19 gol..dan menjalani musim yang bagus dengan Udinese..tapi......pada 1985 Zico kembali semula ke Brazil...

6) Denilson ke Xi Mang Hai Phong (2009)
Ingat lagi tak pada Denilson?..dia menjadi pemain termahal di dunia (di dunia)..bila Real Betis beli dari Sao Paulo dengan harga 21 juta pound...mahal gila..malangnya..Betis drop ke liga bawahan dua musim lepas tu..(gagal)..Denilson kemudian bermain di.....Bordeaux, Al Nasr sebelum ke Dallas..dan pada usia 32 tahun..kelab Vietnam ni (aku malas nak type..payoh mencari button..)..Denilson sempat main 45 minit (45) jek..sebelum cabut!!!..

7) Enzo Francescolli ke Racing Club Paris (1986)
Pemain Uruguay yang sangat berbakat besar ini hanya bertahan selama 3 tahun jek di Racing..sebelum ke Marseille...di Marseille..dia dikagumi oleh....Zinedine Zidane...(pujaan Zidane derr..)

8) Ivano Bonetti ke Grimsby (1995)
300 perlawanan Serie A, menjadikan dia pujaan..bagaimanapun...berbagai2 kejadian terjadi dalam karier dia lepas itu..yang paling gempak..tulang pipi dia patah..lepas satu manager lawan (Brian Laws) cempak pinggan berisi ayam tepat kena kat tulang pipi dia tu...(gilerr..)

9) Kevin Keegan ke Southampton (1980)
Mighty Mouse ini mengejutkan ramai bila berpindah ke The Saints dari Hamburg...dan bermula lah era emas Southampton...

10) Robert Prosinecki ke Portsmouth (2001)
Cemerlang di Barcelona dan Real Madrid disamping menjadi star di Italia 90, Euro 96 dan France 98 (Croatia di tempat ke 3)..dia mengejutkan ramai apabila ke Portsmouth...dan kemudian menjadi hero dan pujaan di Fratton Park apabila menyelamatkan mereka dari tersingkir ke liga bawahan. Menyumbangkan gol - gol yang menarik dan assist yang dahsyat..

-Mr Jim Aliff Dal-

No comments: