Saturday 26 February 2011

Team Review.....PSV Eindhoven



Kali ini aku nak mengajak pembaca semua melihat sebuah pasukan dari negara Belanda iaitu PSV Eindhoven. Mungkin ada yang penah dengar team ini dan mungkin juga tak pernah. PSV Eindhoven ini taklah se-famouse team2 lain seperti Real Madrid, Barcelona ataupun Manchester United. Tp sebenarnya team ni lah yang mengeluarkan pemain-pemain handalan dunia. boleh digelar sebagai kilang mengeluarkan pemain2 ternama dunia. kebanyakkan pemain2 ternama yang bermain di kelab2 seperti Real Madrid, Barcelona malah Manchester United diambil dari produk2 keluaran PSV Eindhoven ini.


PSV Eindhoven ditubuhkan pada 13 August 1913 dan berpusat di bandar Eindhoven, Belanda. Pasukan yang digelar Red White Army ini berpengkalan di Stadium Philips yang berkapasiti sebanyak 35,186. Kelab ini bermula apabila sekumpulan pekerja kilang elektronik philips (kilang lampu) berkumpul untuk menyertai satu pertandingan tempatan.


Nama PSV Eindhoven ini melonjak naik semasa era Guus Hiddink dan paling diingati ialah ketika mereka layak ke semi-final champions league 2004 sebelum tumpas di tangan AC Milan.Kemenangan terbesar yang pernah direkodkan ialah mengalahkan musuh setempat iaitu Fayernord dengan keputusan 10-0 pada 24 Oktober 2010. 


yang menariknya ialah senarai pemain yang dilahirkan bukan calang2 player. boleh dikatakan kesemuanya bertaraf 5 bintang. antara player2 tersebut akan di susun dalam formasi 
3-4-3 seperti ini:-



P/S: bayangkan player2 ini dapat bermain dalam satu unit dan kesemuanya tgh top form....aku rasa barcelona tu senang2 je kene kitai.....

oleh: Mr Luca










                                                                                    

No comments: